Pages

Slider

Wednesday, November 14, 2012

Kebaikan Timun

Antara salah satu bahan yang mungkin anda mahu masukkan dalam semua resipi jus anda ialah TIMUN. Secara teknikalnya timun adalah buah-buahan tapi kita selalu cenderung untuk mengklasifikasikan timun sebagai sayur-sayuran. Saya suka tambah timun kerana ia mengandungi kira-kira 96% air dan timun menjadikan jus saya sempurna (banyak isi dan air).


gambar ihsan daripada Karen & Brad Emerson

Timun sejuk dan enak ini (Cucumis sativus) tergolong dalam keluarga tumbuhan tembikai dan mentimun yang dipanggil Curcubitaceae. Mereka boleh didapati dalam pelbagai warna dan bentuk, tetapi anda mungkin paling akrab mengenali jenis yang panjang dan hijau yang dihiris-hiris untuk hidangan. Orang Malaysia jarang sekali menggunakan timun sebagai jus :)

Timun memberi manfaat kesihatan kepada kita dari kepala ke kaki, dalaman dan luaran. Secara nutrisinya mereka mengandungi vitamin A, vitamin C, vitamin K, kalsium, dan kalium.

Sistem Penghadaman dan Anti-Kanser

Jika anda makan timun(kulit dan semua), anda akan mendapat manfaat kedua-dua serat larut dan tidak larut. Dengan jus, anda masih akan mendapat serat larut yang membantu nutrien diserap melalui saluran usus.

Timun mengandungi lignans tumbuhan yang mengikat bakteria dalam saluran penghadaman dan menukar mereka kepada enterolignans untuk kedua-dua  kesan pro dan anti-estrogenik. Menurut The World’s Healthiest Foods, "Pengurangkan risiko estrogen yang berkaitan dengan kanser, termasuk kanser payudara, ovari, uterus dan prostat yang telah dikaitkan dengan pengambilan lignans pemakanan dari makanan tumbuhan seperti timun."
Menurut saintis timun adalah sumber yang kaya dengan cucurbitacins yang menghalang perkembangan sel kanser dan kita boleh menjangka untuk melihat lebih banyak penyelidikan mengenai hubungan di antara timun dan faedah anti-kanser.

Kulit, rambut, dan kuku

Timun boleh menjadi tonik yang kuat untuk kulit, rambut, dan kuku. Ramai wanita tahu petua kecantikan menggunakan hirisan timun yang di letak pada mata untuk mengurangkan bengkak. Sifat-sifat astringen dalam timun menarik keluar kotoran dan membersihkan liang roma kulit, menjadikan ia bahan yang popular bagi kulit berminyak atau penjagaan kulit jerawat.
Timun juga mengandungi silika, mineral yang menyumbang kepada pengukuhan tisu penghubung. Hasilnya rambut dan kuku yang kuat dan sihat.
Anda boleh mendapatkan manfaat ini dengan meletakkan kedua-dua jus timun pada kulit anda atau dengan meminum jus timun.

Berat Badan dan Keradangan

Kerana timun mengandungi kebanyakannya air, ia adalah makanan yang sangat baik untuk membantu membersih dan mencuci toksin di dalam badan. Toksin sering disimpan di dalam sel-sel lemak dan menyebabkan keradangan. Tetapi di sebalik timun mengandung banyak air ia juga bekalan elektrolit untuk memulihkan penghidratan sel-sel badan dan mengimbangi tahap bendalir didalam badan. Ini menjadikan timun makanan penting untuk membantu dalam penurunan berat badan dan lain-lain keadaan radang seperti arthritis.

Memerah jus timun

Anda boleh membuat jus timun dengan menggunakan kulit dan kesemua bahagian timun. Hanya pastikan bahawa jika timun anda bukan organik, anda membasuh dengan teliti dahulu. Rasa jus timun adalah begitu ringan dan ia boleh dicampur dengan hampir mana-mana buah-buahan atau sayur-sayuran tanpa mengubah rasa. Dan kerana ia mengandungi air yang begitu banyak, anda akan menghasilkan banyak jus jika anda menggunakan timun.


Jus timun yang mudah 

4 batang lobak merah
1 biji timun 
1 batang saderi 
1 epal 
1/2 limau lemon, dikupas

Letakkan semua bahan-bahan melalui pemerah jus, kemudian tuangkan ke dalam gelas berisi ais. 

gambar ihsan Vegan Yack Attack

0 comments:

Post a Comment

Blog Designed by The Single Momoirs