Slider

Thursday, November 22, 2012

Asas "Mengapa" dan "Bagaimana" untuk mengamalkan Jus





Pemulihan badan kita sepenuhnya daripada penyakit degeneratif sebenarnya perlu dibantu dengan amalan pemakanan makanan yang berkualiti tinggi dan terbaik yang boleh anda dapati. Kita perlu ingat bahawa badan sendiri akan  memulakan penyembuhan jika ia mendapat komponen tenaga dan pemakanan dari makanan yang kita makan setiap hari. Namun dalam zaman serba modern ini, tak mustahil ada antara kita masih mengalami "hidden hunger" kerana tidak menyediakan badan dengan nutrien penting untuk penyembuhan.

Cara terpantas untuk sembuh dari penyakit degeneratif adalah untuk minum smoothie buah-buahan dan jus sayur-sayuran. Amalan minum smoothie dan jus banyak memberi manafaat pada saya selama setahun ini sehinggakan anak saya sendiri mengalami hasil penyembuhan yang luar biasa dari ekzema yang kronik dan penyakit sakit belakang yang telah saya berjuang selama bertahun-tahun semakin kurang sehingga saya mampu bangun tidur dan rasa segar tanpa rasa sakit-sakit sendi lagi. Ini semua mampu tercapai apabila saya mula untuk menggantikan makanan biasa yang dimasak dengan smoothie  buah-buahan dan jus sayur-sayuran. Ini adalah samada seperti menggantikan snek tidak berkhasiat atau menggantikan 1 atau 2 hidangan utama dalam diet harian saya.

Berikut adalah maklumat mengenai mengapa anda mungkin mahu mempertimbangkan jus sebagai sebahagian daripada diet harian anda, walaupun anda sihat. Saya percaya bahawa apabila anda mula mengamalkan jus anda akan kagum pada tahap luar biasa kesihatan anda dan tahap kecergasan yang sangat cepat tanpa memerlukan apa-apa stimulant seperti kopi pada waktu pagi.

Mengapa jus bukannya makan makanan mentah?

Semua orang boleh mendapat manfaat daripada jus tanpa mengira keadaan fizikal mereka. Secara idealnya kita boleh sahaja mendapatkan semua nutrisi kita dari buah-buahan mentah dan diet sayur-sayuran dan dengan itu tak perlu pun minum jus. Tetapi, berapa ramai dari kita mampu makan makanan mentah dalam diet harian kita secara maksimum malah lebih dari itu. Menyediakan jus, oleh itu, adalah satu cara yang hebat untuk mengisi jurang yang sedia ada - iaitu jika anda seperti saya dan merasakan diet harian anda tidak cukup hidangan sayur-sayuran dan buah-buahan mentah, maka anda akan mahu beralih pada jus. Kaedah jus yang betul boleh disamakan dengan mendapat nutrien penyembuhan secara "borong" (dengan banyak)

Dalam bentuk jus, nutrien adalah sangat mudah untuk di asimilasikan. Lain-lain sebab penting untuk mengamalkan jus adalah:

Pemakanan secara jus hanya memerlukan sedikit atau tiada langsung proses penghadaman kerana nutrien penyembuhan dari sayur-sayuran mentah sudah tersedia ada untuk diasimilasikan. Saya akan bincangkan tentang "digest, assimilate, and then eliminate" dalam blog posting yang lainnnya supaya anda lebih mudah faham dan tahu mengapa ianya penting. Dengan pemahaman ini, anda akan mendapat pencerahan mengapa contohnya sudah makan nasi pun kadang-kadang kita masih lapar.

Jus membolehkan proses penyembuhan secara keseluruhan dibuat dengan lebih efisyen. Kebanyakan daripada kita mempunyai sistem pencernaan dalam kategori yang toksik dan tidak cekap sehingga keupayaan kita untuk mencerna sayur-sayuran mentah amat terjejas sekali. Kita hanya boleh tahan dengan makanan yang dimasak dan makanan yang diproses yang sebahagiannya dicernakan dahulu sebelum dimakan namun jika ditimbang konsep " digest, assimilate, and then eliminate" badan kita mendapat zero nutrien sebenarnya.

Paradoksnya adalah, makanan mentah mampu menyediakan nutrien yang menyembuhkan tubuh, termasuk sistem pencernaan itu sendiri. Namun sistem pencernaan orang yang sakit tidak dapat (dalam pelbagai peringkat) untuk mencerna makanan yang mampu menyembuhkan. Jus sangat membantu keadaan ini.

Untuk penyembuhan badan, anda perlu untuk membekalkannya dengan jumlah nutrien yang sangat besar dan luar biasa dari  asas harian keperluan hidup. Badan biasanya melakukan aktiviti vital (selular) hanya untuk keperluan asas kehidupan harian. Penyembuhan adalah sesuatu yang mewah yang tidak akan badan kita laksanakan kecuali ia mempunyai tenaga berlebihan. Tenaga berlebihan boleh diberikan kepada badan secara pesat melalui jus.

Jus mampu menjadi motivasi kepada anda untuk meneruskan diet yang betul kerana keputusan yang akan anda lihat lebih cepat daripada jika anda hanya makan (bukan minum) sayur-sayuran mentah.

Segelas jus mentah adalah "multivitamin / mineral tambahan" yang terbaik yang boleh dibeli dengan sedikit wang sahaja sebenarnya. Jika anda bimbang bahawa anda tidak mendapat semua nutrien daripada sayur-sayuran mentah yang anda perlukan, atau anda rasa mahu permulaan untuk menukar diet anda dan mahu mengurangkan masa penyembuhan yang diperlukan, minum sekurang-kurangnya segelas jus mentah setiap hari. Segelas 4-8 auns jus sayur-sayuran mentah sekali atau lebih setiap hari adalah seperti  emas 24 karat untuk badan anda. Ia menyediakan bukan sahaja semua nutrien penyembuhan yang telah diasingkan oleh ahli sains, tetapi juga semua nutrient yang mungkin belum pun kita ketemui melalui apa-apa kajian. Ia menyediakan kita dalam kehidupan seharian, hasil organik, bentuk alkali, yang menyeluruh, lengkap dan seimbang.

Garis panduan asas:

  • Ia adalah penting untuk ingat bahawa jus mempunyai kesan menumpukan perhatian kepada nutrien dalam sayur-sayuran. Segelas jus mampu dan harus dianggap sebagai satu hidangan yang lengkap. Oleh itu, apabila memerah, garis panduan berikut perlu ada dalam fikiran anda: 
  • Untuk hasil yang terbaik, semua sayur-sayuran anda harus ditanam secara organik. Penyembuhan memerlukan makanan yang paling murni. Sayur-sayuran hasil komersial boleh menjadi sangat toksik. Jika anda tidak boleh mencari sebuah kedai runcit yang menjual produk organik, anda boleh membeli makanan organik melalui penghantaran ke rumah sebenarnya. Namun janganlah hanya kerana anda tidak mampu membeli organik anda tidak mengamalkan jus. Masih ada ruang untuk jus jika begitu, seperti kupas kulit dan basuh menggunakan pencuci organik atau air garam suam. 
  • Minum jus anda perlahan-lahan dan lagi bagus juga jika hampasnya ditambah ke dalam sedikit supaya ia wujud untuk di kunyah di dalam mulut anda. Ini membolehkan air liur bercampur dengan jus untuk asimilasi yang lebih baik. Ada enzim penting dalam air liur yang membantu tahap penyerapan bioavailability nutrient dari jus anda. Sebab itu saya lebih percaya pada jus daripada terus menelan pill atau makan serbuk yang seolah-olah macam dedak dari syarikat supplement. Ada 8 jenis enzim dalam air liur anda yang membantu pencernaan. Saya pasti anda biasa dengar sunnah Nabi mengunyah makanan sebanyak 40kali selumat-lumatnya sebelum di telan. Sebab itu saya suka sahaja tambah apa-apa hampas, kekacang atau bijirin yang organik ke dalam jus saya untuk dikunyah supaya jus bercampur dengan enzim-enzim ini.
  • Minum jus sahaja dan tidak mengambilnya dengan makanan pepejal. Jika anda mengambil jus anda dengan hidangan utama, ia membeban sistem penghadaman dan tak tercapai pun matlamat sebenar anda minum jus. Benarkan sekurang-kurangnya satu jam selepas minum  jus sebelum makan apa-apa makanan, atau tunggu sehingga anda berasa lapar. Begitu juga, jangan minum jus sehingga perut anda kosong (2-3 jam) selepas makan hidangan atau snek. 
  • Jangan menggabungkan buah-buahan dan sayur-sayuran, kerana ini memerlukan proses pencernaan yang berbeza. Semua buah-buahan boleh dicampurkan bersama-sama. Semua sayur-sayuran boleh dicampurkan bersama-sama. Semua tembikai boleh dicampurkan bersama-sama. Pengecualian: Salad dan saderi boleh digabungkan dengan buah-buahan atau sayur-sayuran. Epal, pir, buah lai boleh di campur dengan sayur-sayuran dan membantu untuk memaniskan minuman jika perlu.
  • Jangan jus, kemudian menyimpan jus di dalam peti sejuk untuk diminum kemudian. Semua enzim penting mula untuk menyahaktifkan selepas beberapa minit selepas memerah. Anda perlu minum jus anda dengan serta-merta selepas ianya dibuat dan buat jus hanya cukup untuk kegunaan serta-merta. Namun ada juga yang mendapati jika menggunakan blender atau slow juicer, anda boleh simpan tapi saya tak berapa amalkan.


Rujukan:
Calbom, Cherie. Juicing For Life.
Robbins, Joel. Eating for Health and Wellness.


0 comments:

Post a Comment

Blog Designed by The Single Momoirs